CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 8, 2011

Minggu Pertama...


Dear diary, internship has been really tiring.... But it has been a real fun as i learn A LOT, read my lips ALOOOOOOOOOOOOOOOTTTT!! The workloads does not broad to specific subject, yet it involves many different sector because of their countless baby business. Refer to the second picture to see their business. To accomplished the tasks given, i had to gain knowledge and read a lot because they assumed me to know EVERYTHING. It does not close to double or triple degree, but the scope of job required me to like having 10 degrees when my background is completely majoring in Event Management only.

Somehow i have this handsome people around to keep me going. HAHA they have been a real help, since im the only girl in the office i was treated like a baby sister most of the time. Nobody dare to bully fragile me. And i have the veto power to decide where we were having lunch everyday. But basically thou im a girl, i was appointed as the company PR because among the boys i am the only one who have the public relation background. Therefore i go out more often then the boys. The boys stay at the office most of the time doing accounts, finance & admins or involve in Berjaya Land for construction. I did take this PR subject back then, but to be a PR practitioner, trust me its not an easy task...

Well my first week was Phewww!!! *speechless. But the only best part is i got discount and subsidized whenever i want to eat in any Berjaya F&B. (kenny rogers, papa johns, wendy, krispy kreme, starbucks, rasa utara, etc) Heaven kan!!!! Pasal makan, hidup je kau!! Besides the monthly allowances, i get the travel claim-age, and topup claim every month. The pathetic part is, company kasi topup, kredit dah banyak tapi kau tatau na kol sape... sob sob.. Recap

Day 2: Pagi aku buat proposal pengecualian cukai untuk table buyer Majlis Santapan Malam Sempena Pelancaran Yayasan Kelantan. Then tghri lunch kat Keepsi, teringat dulu kalau ta abes makan, hasrul & hafiz slalu kne paksa ngan aku... skrg fazly, saiful & azrul yg kne jadi tong sampah. have to mention aku hari2 lunch dgn diorang ni. Diorang intern jugak, kwn aku kat sini, sume budak UiTM tapi kos laen2. Petang ikut PR exec, Encik taufiq pegi MPAJ. Blaja camna na jumpa org. Kes company kena saman 11k, nego2 skit turun terus ke RM500. Bukan rasuah ye, tapi ini namanya PR practices. Sumpah Pengarah MPAJ ni muda & hensem gila!!!! Die bg nasihat kalau pas abes internship tana keje ngan Berjaya, try la Bank Rakyat sane bonus 9 bulan. Skrg ramai org keje Petronas lari msk Bank rakyat. Siap bagi aku tips, die kate Bank Rakyat tu islamik sket so kalo g interview nnt pakai baju kurung tudung pin depan, kne jadi makcik baru dorg amek!! HAHA terkekek aku gelak kat situ. Disebabkan die hensem, aku na dengar la ckp die. HEHE. Seyes envy die, muda2 lagi dah jadi BOS BESAR kat MPAJ tu. Pastu pg pejabat tanah, sebab kita nak pajak dewan LJT so that sesapa yg sewa dewan tu kena hire us as event consultant. Oke seriyus kejam, aku diberi pendedahan sehari je untuk blaja, esoknya disuruh settle projek FRIM sendiri

Day 3: Sambung buat proposal pengecualian cukai & kena translate banyak dokumen syarikat dari eng ke bm sebab na send kat gomen. Sumpah upside down otak aku. Kalau suruh translate eng, aku oke, tapi ble suh translate bm sumpah dungu. Eng aku tadela terer sgt tapi sepanjang hidup aku ta penah dpt English, B. and aku ta penah dapat BM, A. SPM pon BM aku dpt B and Eng aku dpt A. Pelik tapi benar. Oke yang paling kejam arini, baru hari ketiga bekerja aku da disuruh settle projek SORANG2. Pegi FRIM and dapatkan tender cafe. Sumpah satu malam aku ta tdo mlm sebelumnya sebab takut yang amat. Diulangi dato' suruh aku pegi sorang2 handle benda ni. GILA. aku baru 3 hari kot masuk company ni. So lepas segala siasatan dijalankan, FRIM bukanlah pemilik cafe tersebut and tade kepentingan pon sbb kafe tu hak milik sepenuhnya CEO sebuah company. Solution taley kaco. Projek settle.

Day 4: Arini aku kne kol sume AJK Yayasan Kelantan untuk follow-up. Memandangkan event ni involve sultan & kerabat so banyak pihak istana yang terlibat. Dari ketua istiadat, datuk pengelola istana, s/u sulit tengku mahkota .. haizz sumela... Sorang2 aku kol... Macam2 ragam.. Sumpah aku kalo loghat kelantan ni mmg FAILED. Jadi byk misscommunication disitu. Kalo PA pompuan biasanya oke, dorg ckp bahasa melayu standard tp kalo PA lelaki angkat tepon Perghhhhh loghat kelantan pekat na mampus, sumpah aku ta paham!!!! Patutlah aku mmg ta penah berkenan ngan mamat kelantan.. haha... Arini paling lawak la ktorg p lunch kat mamak. Dorg kata NGK kat sini sedap. Aku, fazly, & azrul mkn NGK. Saiful mkn megi goreng. Mamak ni pon kiralah pastu selit kertas. Pastu fazly ckp nape aku punya mhl sgt sampai rm7 padahal die order lg mcm2 dengan telor dadar n papadom nye lg tapi die punya bil lagi murah dari aku. So azrul pon panggil ane tu. Berapi la fazly berhujah kat ane tu nape aku punya mahal sgt.... Yela budak finance kan.. Pastu ane tu amek kertas fazly n tambah lg rm1 pastu ane kate sory die slh kira fazly punye bkn aku punya. die lupa na kira telur & papadom fazly sbb tu pelik fazly punye lg murah dr aku yg order nasi sesaje ni. Muka sentap je fazly. HAHAHA aku ngan saiful da gelak guling2... Fazly: "i na tlg u, i plak yg kne tmbh bil????? DEM!!" Hahaha sumpah lawak!!

Day 5: Dato' pegi Macau 3 hari... Best, tade org na membebel!!!! Arini kol RTM sbb bos aku na masuk slot rancangan Hello on 2 untuk promote Berjaya Founders Day yg kitorg akan buat kat Cosmo World, Times Square Febuari nnt. . Pastu buat proposal memohon sumbangan dana untuk pembinaan Universiti al-Azhar. Ini lagi 1 keje GILA. Diorg na suh aku cari USD10 juta. Buat proposal anta surat kat sume badan swasta & korporat mintak sumbangan sbb universiti ni wakaf. Owh yarh sedikit info, Universiti Al-Azhar dekat Malaysia ni cwgn pertama yg dibuka di luar Mesir. Diorg na bukak kat Negri Sembilan. Agak serabut jugakla pk psl projek ni, tp tapela nnt bile da tua da jadi nenek bole cite kat cucu-cucu.... dulu, nenekla yg buat proposal pembinaan Universiti Al-Azhar utk dibuka kat Msia tu. Hari ni BOD ade meeting.. lama gile, kul 8mlm pon ta abes2 lg... kekdahnya kalo bos ta blk, ta kan kau na berlesup balik kan... So ktorg duk main telepon. Kenekan azrul yg time tu tgh keje kat bilik lain. Jahat gila la Helmi menyamar jadi client. Si azrul ni bodo2 je jawab sume soalan. Pastu fazly plak kenekan azrul. Si Azrul ni pon bole ta pasan suara fazly. Tapi paling lawak semalam la, Azrul pg curi tulang hisap rokok kat tangga. Pastu Khairul, telepon hp die menyamar jadi Dato' yang tengah marah2. Berpeluh-peluh Azrul lari masuk ofis bwk fail. Mana die kutip fail tu pon aku tataula.. Hahaha sumpah lawak, suma kepala da masuk air longkang yang ade keladak hijau tu. Hijau tape jgn kuning. HEHE

Day 6: Hari ni sabtu tapi kne keje jugak... kata half day tp kul 4 baru kasi ktorg blk :( Nasib bek bos banje mkn Kenny Rogers lunch tadi. Si saiful kul 3 da cabut sbb ade date ngan gurlfren die. Azrul pon sama ta sabar na balik jumpa bini. So tinggal aku ngan fazly yg kne buat 5S. Then pas balik ktorg jalan2 kat Times Square jap, fazly teman aku cari port murah tuk parking next week... Fazly ajak aku jalan2 sbb die tau aku stress, proposal pengecualian cukai ta abes lagi, Shashi da kol suh buat satu proposal baru. Dato' na tgk isnin. Meroyan la aku kne bawak balik keje type kat ruma. By the time im typing this its already Sunday Morning. Sepanjang malam aku ta tido, menaip. Makin susah ble aku kne start membaca dari A-Z sbb ini bukan bidang aku & aku start dari zero. Proposal pasal permohonan utk dapatkan kuota import (AP) utk bwk hidupan akuatik dari Taiwan ke Malaysia. Ikutkan hati, senin nnt baru aku buat tp memikirkan tanggungjawab & aku dapat ELAUN utk sume ni, aku knela buat... ta kan na mkn gaji buta pulak kan. Lagipon tapela, aku kan tade life. Bila banyak keje ta sempat na teringat psl bende2 silam yang sungguh menyakitkan hati. Mungkin kesibukan adalah solusi yang terbaik buat masa ini :)

Nota Kaki: I HAVE NO WEEKEND. TQVM

4 comments:

suhada said...

I salute you babe... kalau kita serius gerenti pening slalu... anyway bia awk ssh skrg nnt one day awk akn sng sb sume awk da pnh buat..

Cutestamoi said...

SEKARANG jugak Kema surf Bank Rakyat ade vacancy ke tak! hahhaha :p

naimanuar said...

beb--selalunya mcm ni lah intern kena buli. cheap labor! tapi it's good exposure ok. U learn this, nnt masa habis internship minta testimonial dari datuk. Make sure he mentioned every single project you handle!. U pun keep track on all that.
welcome to corporate world!

sabya said...

suhada: yup, buat jela... blaja sebanyak yg boleh

kema: Harus!!! mmg last yr bonus die 9 ke 11 bulan. bole beli sebijik keta baru every yr cani

knaima:yarh i noe tp kt ta rasa kne buli. lebey baik, disuruh buat keje dr suruh bancuh kopi n fotostat memanjang kan. yg penting nawaitu na belaja n gain experience :)