CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 3, 2010

Asam Pedas Ayam

Ingredients
Bumbu: 8biji shallots, 4biji garlic, seinci halia, seinci kunyit,seinci belacan, 12 tangkai lada kering (Blend semua)
Aroma : Serai, bunga kantan, Daun kesom/daun limau/daunkari
Perisa : Asamjawa, black pepper, garam
Main Course : Ayam/Ikan/Daging



Tumis bahan yg di-blend sampai naik bau & cili garing. Proses ni plg penting, sbb kalo korg na tau penghasilan sambal yg sedap slalunya bergantung pada proses penumisan. Sambal yg ta sedap dan menyakitkan pewot slalunya berpunca dari lada boh yg ta cukup masak dan ta garing



Masukkan ayam/ikan, kacau dan layukan sampai ayam kecut. Kalau ikan jgn gtl tgn kaco slalu, t hancur..Untuk resepi ayam berkuah perlu masukkan ayam dlu supaya kecut dan menyerap bumbu. Berbeda dgn resepi ayam stir fry, ayam kt akn masuk last supaya die lembut & fresh



Selepas ayam separuh masak masukkan bahan aroma. Daun, serai, & bunga kantan. Orang johor biasanya guna daun kesom manakala orang melaka lebih gemar dgn daun limau. Penah skali saya menjamu di sebuah restoran kat swak, asam pedas die gune daun kari. Sedap jugak!! Personally lidah saya, prefer daun kesom tp sbb dlm fridge arini cuma ade daun limau maka substitute la dgn apa yg ado. Al-maklumlah mak kami org melaka. Tapi selera ank ikut ayh, Johor.



Bila semua dah sebati, masukkan airasam jawa. Kuantiti asamjawa agak2 dlm sejemput tgn. Tahap kepekatan kuah ikut citarasa perut masing2. Saya suka asam pedas yg separa pekat :) Time ni kalo sudi, anda bole letak bendi, tomato, sawijeruk, lobak asin or sebarang vege yg dirasakan sesuai. Saya mmg ta suke mkn sayur, So next!!



Last skali adelah acara menabur perisa. MSG/Aginomoto/cukuprasa/pastisedap/apejadah kiub yg ade di pasaran sgt big NO NO dirumah saya. Bapak kami health conscious orgnya. Memadai dengan buh garam and black pepper. Saya gemar tumbuk sendiri, sbb kalo pake blackpepper powder tuh cam ta puas je rsnya... Sama seperti lada kering/lada boh kuantiti pepper yg digunakan bergantung kpd daya tahan kepedasan perut anda



See, sape kate msk asam pedas itu susah?? Cepat dan mudah disediakan. Bumbu pon murah & senang didapati. Jadi kalo pasni mkn asam pedas kat lua, cair n lengau semacam je.. Itu bukan sbb tokey kedekut bhn, tp musabab nye sbb die mmg tatau masak!!




Selaras dengan long-term project saya untuk membuka Sabya Bistro, saya mukadimah kan dgn short-term project saya iaitu food blogging. Website rasminya maybe akn diwujudkan soon, tp dlm proses trial & error ini saya gune platform sabyastory dulu la. Wpun saya tau tade sape baca blog ini, yang penting saya puas sbb saya sungguh passion dgn ape yg saya buat :) Neway first recipe, asam pedas!! mengapa yea?? Frankly speaking anda cubalah letak lasagna, butterprawn, tepanyaki, chilli crab, mahupun ayamgolek dpn saya. Terus terang saya mampu tahan nafsu, tapi asam pedas seyesly cannot resist!!!! Resepi ini sungguh basic dan ikut observation saya selama ni. Kalo belah ayah di johor mereka suka masak asam pedas cair2 sbb ta thn pedas. Saya kurang gemar. Kalo belah mak di melaka pula kuah nya mmg pekat likat dan mengancam abes tapi sygnya mrk suka guna daun limau. Kurang gemar lagi. Jadi saya gabungkan keduanya, dan oter mengikut selera tekak saya. Harap anda pon mencuba, jgn tgk aje!!

1 comments:

miss nani said...

biar tukang kritik masakan yg sejati komen...hum...

nasi seperiuk

-sedap, nasi tak lembik,masih nmpk butiran,beras yg dgunakan sesuai dgn lauk.

asam pedas ayam

-not bad..tak pedas sgt bg yg ta tahan, tekstur bahan alami masih nmpk segar dan tak layu so nutrient & vitamin bahan masih ad...ayam shud amik bhagian isi kalo na lebey senang, tp overall sedap...maybe shud try asam pedas pari plak....

price range i blh bg utk bistro u???hum...how about for a beginners for 19.90 for a bowl of creamy slurpy ayam asam pedas...

more info regarding my services:

find me facebookin' via my blog...
c ya there...
-nanitelluwhatitisurtastebudwant-
your taste bud company