CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 17, 2010

Bihun Goreng

Ingredients
1/2 paket bihun (rendam dengan air paip sampai lembut)
Bumbu : 4biji bwg merah,2 bijigarlic,setengah genggam udangkering, cili padi (blend)
Rencah : Daging/ayam/sotong/udang/fishcake/etc
Vege : Carrot/sawi/taugeh/etc
1stgh senduk lada boh, sikit sos tomato, sikit black pepper
*kalo uols na masak 1 paket bihun trus, u just have to simply double-in all the ingredients


Tumis bumbu yang diblend sampai wangi, cili padi hanya optional kalau uols suka pedas. Udang kering before blend rendam ngan air mendidih 5 minit. Supaya die lembut, kembang & bebas dari bendasing


Masukkan cili boh & tumis sampai garing


Bila cili dah garing, masukkan sos tomato. Lebihkan kalo uols tak suka pedas. Time ni orang suka sgt letak sos tiram, kicap manis, kicap masin, air sotong, sos ikan, etc. Saya kurang gemar, sbb nanti rasa die rosak. Bg saya less is more. Tapi kalo uols na letak, silakan


Masukkan bhn rencah spt ayam/daging/udang/sotong/fishbol/fishcake/bebola sotong/ etc. Masukkan satu cawan air atau lebih bergantung kepada kekerasan bihun uols. Slalunya saya letak air stok rebusan tulang ayam untuk lebih sedap. Tapi arini agak malas, so letak air jela.


Lepas air dan rencah sume da mendidih, masukkan sayur yang agak keras spt carrot or batang sayuran hijau. Saya ni mmg karnivor, kurang makan sayur tu yg uols ta nampak hijau langsung tu. Kalo uols herbivor, masukkan byk2 sayur, jgn tiru pemakanan karnivor saya :) Jangan lupa bahan perasa spt garam & gula perlu diletak pada time ini


Masukkan bihun yang da direndam tadi. Ingin saya ingatkan, rendam dengan air paip bukan air panas. Sbb tujuan kt rendam untuk lembutkan die sikit bukan kasi lembik terus celur ngan air mendidih macam na mkn mi sup tu


Bila bihun da lembut, kering & sebati dengan rencah, Untuk extra final kick, renjisla sikit black pepper wat syarat. Time ni, untuk para herbivor sekalian bole letak sayuran daun hijau & taugeh. Mmg sayur kt kne letak last2 supaya die fresh. Wpun ta gemar mkn sayur tp saya tau taw! Kacau bolak balik 5/6 kali. Tutup api. Siap!


Sedap dihidangkan bersama taburan telur dadar yg digulung dan ring cut. Hirisan cili & daun sop sbg kombinasi warna. Oke mcm biasa makanan saya kurang warna hijau. Selamat mencuba!



Selain Spagetti Bolognese , Bihun goreng mmg sgt significant dengan sabya. Saya sering memasaknya sejak dibangku sekolah lagi. Semua kawan2 rapat penah rasa bihun goreng kasih sayang saya. Saya bwk semasa parti kelas, potluck di rumah kwn, dan jgk utk bbrp personal event. Bihun goreng kasih sayang adalah nama yang diberi oleh kawan2 saya sbb dorank kata ble mkn dpt rasa kasih sayang saya. HAHA. Sehingga kini ramai kwn2 yg request bihun kasih sayang saya. Ada jugak yg blaja kat oversea anta emel rindu bihun saya. Ceh bukannye na rindu saya! Selain charkueyteow saya sgt suka mkn bihun goreng. Cume bezanya charkueyteow yg sedap bersepah di luar dan mudah dibeli tp sehingga hari ini,saya blum jumpa satu kedai pon yg boleh masak bihun goreng dengan jayanya. Sebab itu saya gemar masak bihun goreng!

nota kaki : Tujuan utama saya buh resepi bihun goreng kasih sayang ni adalah supaya anda2 sume start blaja masak sendiri!! Dah penat layan request, HAHA *gelak jahat

0 comments: