CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 1, 2010

Al-Fatihah

Semalam aku dapat kol dari jiji. Macam biasa aku tak pernah angkat. Tapi yang luar biasanya die kol aku 5xganda lebih byk kali dari biasa. Pastu die send msg, "abah dah tade.. pls answer my calls". At that point of time sumpah aku ingat die saje tipu sbb na cr peluang jumpa aku. Bila fikir2 balik, teruknya sampai begitu sekali persepsi aku kat die skrg. My trust on him, mmg da 0%. Tapi aku ta sedap hati so aku forward msg tu kat abg die & tanya betul ke. Abang die kata betul. Gugur jantung aku.

Masa tu aku rasa confused sgt dgn telefon yang non-stop bunyi dr ptg sampai mlm, jiji kol. Atas dasar kawan, aku angkat. Terus die sembur nangis tak berhenti sampai aku speechless. Die still kat hospital tgh urus prosedur na bwk abah blk. Abah meninggal accident masa na pegi kerja. Sedih aku dgr die ckp, die dapat kol abah cedera parah kaki patah tapi bile sampai spital je dah bungkus. Pengsan mak die. Dalam hati tuhan sajalah yang tau, hibanya aku. Tapi aku tahan sbb die tgh teruk nangis, kalau aku nangis sama lagi susah na berenti. So aku kuatkan diri.

Abah meninggal ptg smalam & kebumi pagi tadi. Jadi sepanjang malam semalam, aku ta tdo langsung. Aku cube contact nani banyak kali tapi ta dapat. Aku rasa kalau aku sedih nani lagi sedih. Kalau aku rapat & manja gila ngan abah dulu nani lagi manja. Too bad die tidak dapat dihubungi. And nani, if you happen to read this. Abah dah tade :'( Sepanjang mlm fikiran & perasaan aku bercampur baur. Sejak break aku ta penah jumpa dorg da termasuk jiji so mesti awkward gila bile jumpa besok. Tapi aku ta kesah sgt pasal tu sbb nawaitu aku dtg na ziarah arwah, mak & family die. Somehow it tooks a lot of strengths for me to go there...

Sepanjang malam aku cuba tidur, tapi air mata yang mengalir. Syafiq kol pon aku tipu die, cakap ta nangis. Aku sedih sbb sejak aku break, jiji ckp abah da selalu sakit2 tapi aku ta penah dtg melawat sebab masalah dalaman aku & jiji yang ta sudah2. Aku sangat ralat disitu sedangkan abah tu dah macam ayah aku sendiri. Kalau na ingat kenangan aku dengan abah mmg banyak. Abah lagi manjakan aku & Nani dari anak2 n cucu2 die sendiri. Aku & nani kan selalu homestay kat ijok. Kitorang ader jugak keluar bertiga je, pegi pasar, kedai, lepak kedai kopi sesame pon ade. Kalau pegi kedai macam budak kecik mintak abah itu ini pastu trus letak kat kaunter. Abah ikutkan aje. Terfikir balik dgn ayah sendiri pon kau ta manja macam tu. Pastu abah slalu tanya na makan ape, nanti balik bwk sate la, roti john la kfc la... Sampai jiji pon jeles abah manjakan kita sgt..

Pagi tadi aku pon pegilah Ijok tuk ziarah sbb jangka memang kebumi pagi. Terima kasih kat Atika sbb teman aku. Punyalah banyak kereta, motor tayah ckp arr. Alhamdulillah sungguh ramai yang dtg melawat aku rasa lebih 500 org ade. Harap2 semua doa sampai ke arwah. Sampai je aku dah lost sebab crowded gile wpun di luar ruma, sampai aku ta nmpk fam die. Aku cube selit tuk masuk ruma, ta nmpk jugak sbb ramai sgt pastu aku trus g dapur. Nampak kak zura die terus nangis & peluk aku. Ader 2 minit jugakla die peluk. Sebak btul rasa.. Pastu dari situ aku da start nampak kakak2 die yg laen. Semua terkejut sbb ta sangka aku dtg & peluk aku kuat2 sambil nangis. Aku mmg da janji pada diri tana nangis arini. Pastu bile aku duduk, abg2 jiji n kazen2 laki die start approach aku n ajak borak. Aku kan adik kesayangan yg da lame ta balik kampung. Sume terharu ckp terima kasih sbb sudi dtg sbb abg2 tau aku kumpul kekuatan yg byk utk smpai ke situ.

Aku naik tingkat atas utk tgk jenazah. Sayu hati aku tgk kapan kat muka abah merah dan sentiasa ditukar. Darah rasanya. Redha jela utk org yg meninggal sebab accident. Aku nampak mak die da lembik kat tepi jenazah. Aku p salam. Trus mak die sebut nama aku pastu peluk kuat2 then nangis lagi. Time ni aku btul da ta tahan air mata. Walaupun aku & jiji tade jodoh tapi sungguh aku syg sgt ngan mak die. Mak die antara org plg baik penah aku jumpa dlm hidup. Mak die la yg slalu bekalkan aku mknn time duduk kolej dulu. Tgk mak sedih camtuh, runtun hati aku. Tapi aku kuatkan hati sbb aku tana nangis arini.

Then aku turun tingkat bawah, tgk org potong2 bunga rampai. Tibe dtg satu makcik ni mintak tlg potong kain kapan nabuat bantal jenazah. Tapelah kan. Pastu tibe die suh aku tlg jahit. DANG!! itulah yg aku plg lemah skali, kau suruhlah aku msk tuk 5000 org aku No Hal tapi jahit sumpah aku dungu. Nasib baik atika ader, die yg tolong jahit. Aku tlg masuk benang dlm jarum aje. Hee na tergelak bile teringat balik. Pastu sembahyang jenazah then ke kubur. Masa da keluar na g kubur n jenazah tgh na masuk van. Aku terdengar sorang pompuan nangis beria tersesak-esak. Aku pandanglah. Pastu aku sekilas pandang lagi. Dalam hati mcm penah nmpk pompuan ni. Patu baru teringat tula gf br jiji yang dah warnakan hidup aku sepanjang 6 bulan ni. Owh itu orgnya... Malas na amek port, aku buat bodo je sbb aku rasa she worth nothing to me.

Then kakak2 jiji na tumpang keta aku g kubur. So okeylah sbb aku pon tatau jln. Tibe2 si jiji kol hp aku masa dlm keta. Owh perasan ta, dlm byk2 die sorang je yg aku ta touch dr tadi. Mmg masa dekat rumah pon aku ta tegur die langsung. Die kol pon aku tgh drive, atika tana jwb so suh kakak die je yg angkat. Dalam hati nape kol aku, kol la gf ko yg tgh beria nangis tu. Tapi aku tadela sampai ati na ckp camtu. Orang tgh sedih, takan na cari gado kan. Kalau ikutkan dari mlm td pon da rasa camtu. Bygkan lebih 30 kali kol aku. Pastu menangis... dlm hati aku mane gf die... Tapi tapela, aku still anggap jiji tu mcm kwn baik aku so if he needs someone to talk to, im always there... maybe die lagi selesa na cite n nangis dgn aku dr gf die sbb kita da lame kwn rapat... lagipun syafiq ckp die tgh susah, sedih and die perlukan aku, sbg kawan aku patut ada.

Oke time na parking kat kubur tadi kebetulan aku parking btul2 kat blkg keta gf jiji. Kelakar gile bile atika ckp "Ituke? Ituke?" Aku pon "Ta perlulah weyh" kakak2 jiji kat blakang dah gelak2. Haizz aku dah oke, atika pula buat drama sebabak dlm keta. HAHA. Pastu kak ila ckp, "tapela sabya bukan jodoh korang". Aku senyum je, aku mmg da lame moved on. Aku pon da jumpa someone yg jauh lebih baik dr jiji so im happy with my life right now :) Aku tau family die sume try to comfort aku all day bcos dorg takut aku sedih n ta selesa wif da situation but im okay, i have moved on :)

Sedih aku bile kat kubor tgk mak dah lembik sgt. kne papah. Duduk pon dengan sokongan kalo ta mmg da terbaring lunyai aku rasa. Kesian mak... Lepas kebumi, talkin & tahlil ktorg pon balik. Pas anta kakak2 die blk aku trus balik. Semua orang tahan suh aku stay sampai tahlil malam tapi aku rasa gf jiji da ada, cukuplah.. buat pe aku na menyemakkan suasana lagi kan. Yang penting aku akan sentiasa doakan abah dari rumah. Hari ni mak aku ade bg duit poket, aku masuk sampul n kasi semua kat mak jiji. Itu je yg aku mampu tolong. Nak balik td salam2 kakak n abang die sume nangis.. sebak dalam hati aku tuhan sajela yg tahu... tapi janji pada diri, tana nangis.. Masuk keta tgk ader 3 miskol dr jiji, trus aku pecut laju balik subang. Die kat kubur lagi masa tu, aku rasa mesti die na jumpa before aku blk.. Aku rasa biarlah aku tayah jumpa die... Semua benda da settle & tade bende yg na dibincangkan lagi.. Cume aku mmg tumpang sedih atas kehilangan abah die..

Kepada sesiapa yang baca post panjang ini, kalau aderlah... Aku mintak sangat tlg sedekahkan al-fatihah kepada abah angkat aku, Abas Bin Muhd Yussof. Semoga die ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman. Al-fatihah.

1 comments:

fatinadawiah said...

huhu sab..sabar k..sgt sedeyh atin bce post sab kali ni..
u're very strong hirl,kalo atin lah kan,,xterdaya nk pegi..huhu

al fatihah~